En stor del av problemene rundt lakkering av biler er knyttet til skader i lakkoverflaten, forårsaket av støvpartikler eller fiber. Disse skadene er først og fremst ikke pene å se på, men de kan også føre til senskader i form av rust. Det er ofte tidkrevende å rette opp disse skadene, derfor er det viktig å forebygge slike lakkskader.

Utelufta er forurenset av større og mindre partikler. Graden av forurensning er svært avhengig av hvor luftinntaket befinner seg, samt av værmessige forandringer gjennom året. Forurensningen er ikke den samme om du befinner deg i et industriområde, bystrøk eller i et typisk jordbruksdistrikt. Vanligvis deler vi forurensningen inn i 2 deler:

  • Partikler mindre enn 5 µm (5/1000 mm) kommer vanligvis fra forbrenningsprosesser og/eller industrien. De består ofte av karbon (sot) og svovel.
  • Partikler større enn 5 µm (5/1000 mm) kommer i all hovedsak fra naturlige prosesser som jorderosjon og planter. De er gjerne organiske og består som oftest av kalium, kalsium, aluminium og jern. Deler av året utgjør også pollen en viktig del av de større partiklene. 

I alle lakkbokser sitter det forfilter som skal beskytte takfilter, kanaler og aggregat.   Forfilter kommer stort sett utformet som posefilter i forskjellige størrelser i forskjellige finheter. Interfil kan lage disse uansett størrelse og finhet.

Det er stort sett partiklene over 10 µm som kan skade lakkresultatet og da er det spesielt viktig med et godt takfilter i lakkboksen.

I tillegg til å kunne stoppe partikler av en viss størrelse må takfilteret ha evnen til å holde på disse partiklene i hele sin levetid. Denne egenskapen må opprettholdes når filtertaket utsettes for vibrasjoner og luftgjennomstrømning med høy temperatur. Det er derfor viktig at filtermaterialet har riktige oppbygging, og at det er impregnert med et klebestoff. En del filtermaterialer blir sprayet med klebemiddel. Viledon bruker en unik metode som sikrer at hver enkelt fiber blir fullstendig dekket med klebemiddel.

Bilfabrikkene har i stor grad gått over til vannfortynnbar lakk, noe som stiller enda strengere krav til et godt takfilter.

Viledon PA/560 G-10 produseres av elastiske og bruddsikre polyesterfiber og er progressivt oppbygget med lag av forskjellig fibertykkelse, som er termisk bundet til hverandre. Filteret er motstandsdyktig mot løsemiddeldamp og inneholder ikke silikon. Filtermaterialet er brannklassifisert som selvslukkende.

De beste konkurrentene til Viledon har en støvlagringsevne opp til 1 kg pr.m² før gjennomdryssing, mens Viledon dobler denne kapasiteten til å være 2 kg pr.m².

Viledon PA/560

Viledon PA/560 G-10 har i nærmere 50 år etablert seg som et meget driftsøkonomisk og trygt filtervalg. Takfilter fra Viledon benyttes av de aller fleste bilprodusenter i Europa, samt av et stort antall lakkboks eiere. 

Avtrekksfilteret skal fjerne lakkpartikler som ikke fester seg på lakkobjektet. Som regel ligger dette under en rist i eller under gulvet. Det finnes mange forskjellige filterløsninger. Dessverre oppleves det en del dårlige billigfilter på markedet som slipper gjennom alt for mange lakkpartikler. Avtrekkskanaler og vifter bør holdes så rene som mulig av hensyn til drift- og brannsikkerhet.

Interfil leverer høykvalitetsfilter som paint-stop i forskjellige tykkelser både med og uten klebestoffer, Andreafilter, Viledon Paint Pocket osv.

Moderne lakkbokser har også varmegjenvinnere. Der er det meget viktig å bruke finere filter som beskytter gjenvinneren fra nedgroing av lakkpartikler. Interfil produserer disse filtrene i alle størrelser og i kvaliteter fra ePM10 50% til ePM1 60%.

Nedlastinger: